logo

Petr Lachman
 
realitní konzultant
+420 775 599 966 
info@nastaveniprodeje.cz

Finanční poradce
+420 725 734 144
jana.vecerova
@nastaveniprodeje.cz



Jak prodat byt, nemovitost?

Vyplatí se Vám prodávat svůj byt samostatně?

Vážení a milí majitelé nemovitostí,

každý chce jistě vědět, jak prodat byt, jak prodat nemovitost, nejlépe a nejvýhodněji. Zdá se to velmi jednoduché a většina prodávajících to vidí následovně: vyvěsím inzerát a zájemci se budou sami ozývat, s klientem udělám rezervaci, pak podepíšu smlouvy, podáme návrh na centrální registr nemovitostí a peníze budou vyplaceny. Nicméně skutečnost je velmi odlišná a tak jednoduché to zase není. V praxi se při prodeji nemovitosti můžete setkat s mnoha nástrahami a nečekanými, zdánlivě neřešitelnými, situacemi. Pro realitního odborníka jsou to standardní záležitosti, se kterými se setkává velmi často a dokáže si s nimi poradit. Pro člověka, který se v tomto oboru nepohybuje, takové situace představují vysoké riziko. Proto je přínosné se na samotný prodej řádně připravit.

Většina osob, které si svoji nemovitost chtějí prodávat sami, ji velmi často začne inzerovat bez důkladného rozmyšlení. To má za následek, že se poté řadu chyb snaží upravovat takzvaně za pochodu, což samotnému prodeji jistě nesvědčí nebo ho i zcela zmaří. Jen namátkou, co vše Vás může při prodeji překvapit – smlouvy stažené z internetu neobsahují řadu důležitých informací, potencionálnímu zájemci o vaši nemovitost nakonec banka neschválí hypotéku, po podpisu rezervační smlouvy nechce podepsat smlouvu kupní, katastr Vám po vložení návrhu na vklad smlouvy vrátí, banka udělí prodávajícímu sankce za předčasné splacení úvěru atd. Prodej nemovitosti je pro většinu lidí událost, která je v jejich životě ojedinělá a proto je logické, že si řada lidí ani neuvědomuje, kolik věcí je zapotřebí udělat, aby se nemovitost mohla prodat co nejrychleji a za nejvyšší cenu, jelikož se s takovou věcí setkávají vůbec poprvé.

Lidé jsou na začátku prodeje většinou přesvědčeni, že je jejich nemovitost jedinečná, podívají se sice na okolní nabídky bytů, ale stanoví kupní cenu příliš vysoko. Nemovitost většinou zainzerují na bezplatných serverech a čekají na odezvu. Ta ale během měsíce až dvou nepřichází. Prodávající se tedy rozhodne přistoupit ke snížení ceny, ale o kolik jí má snížit? Třeba o 100.000,- Kč, řekne si. Jenže další měsíc se opět nikdo neozývá a prodávající znejistí. Jelikož nemá v ruce jiné nástroje, nemá prakticky jinou možnost, než opět snížit cenu. Tentokrát se rozhodne snížit ji o 200.000,- Kč. Skuteční zájemci se však stále neobjevují či se přijde podívat jen pár zvědavých lidí. Prodávající tedy přistoupí ke snížení ceny, ale o kolik jí má opět snížit? Třeba zase o 100.000,- Kč? Prodávající nemá možnost denně kontrolovat dění na trhu a tak si bohužel nevšimne, kolik nových nemovitostí se objevilo v jeho okolí na prodej a že ostatní prodejci svůj byt také mezitím zlevnili. Nemovitost by musela být tedy něčím opravdu výjimečná, aby kupující zaplatil cenu vyšší, než nabízí trh. Po takové době neúspěšného prodeje začne prodávající přemýšlet o možnosti spolupráce s realitní kanceláří, aby se o věc již nemusel dále starat. Někdo si tuto možnost vybere. Většinou se však prodávající, poté, co si spočítají provizi pro realitní kancelář, snaží prodej dokončit sami a raději ještě sníží cenu.

Výše zmíněný příklad názorně ilustruje, jak nevýhodné může někdy být prodávat si nemovitost za každou cenu sám. V případě, že by si prodávající nechal již na začátku profesionálně poradit, byl by na tom lépe nejen, co se týče času (a nervů), ale také financí. Pokud si na začátku prodeje zaplatíte za kvalitní radu, tato investice Vám ve výsledku pomůže k vyššímu zisku z prodeje.

Vysvětlím na imaginárním příkladu. Předpokládejme, že se bude prodávající chovat podle výše uvedeného postupu. Začne prodávat byt za 4.000.000,- Kč. Po několika měsících a opakovaném snižování ceny, jako ve shora uvedeném případě, se dostane na cenu 3.600.000,- Kč a požádá o pomoc realitní kancelář. Realitní makléř mu sdělí, že se již dostal na skutečnou prodejní cenu (ačkoliv na začátku prodeje mohla být i vyšší) a bude požadovat provizi cca 60.000,- Kč. V případě spolupráce začne nemovitost nabízet realitní kancelář. Poté, co se najde zájemce, cena se může při vyjednávání ještě o cca 100.000,- Kč snížit, ale je prodáno. Majitel v tomto případě vydělal 3.440.000,- Kč.

Teď se pojďme podívat na případ, že si prodávající nechá ihned na začátku prodeje poradit od realitního poradce. Ten mu sdělí, jak postupovat, jak vysoká by měla být prodejní cena a co vše má udělat, aby nemovitost byla správně zainzerována. Dále vypracuje pro prodávajícího všechny kroky, které bude při prodeji potřebovat a nastaví prodejní cenu v našem příkladu na 3.700.000,- Kč, která je na začátku prodeje maximálně možná. Poradce tedy doporučí prodejní cenu o 300.000,- Kč nižší, než měl sám prodávající, zato však více odpovídající situaci na trhu. Když přijde zájemce o byt, cena se při vyjednávání také sníží o 100.000,- Kč jako v předešlé variantě a prodávající zaplatí za služby poradce cca 10.000,- Kč. Majitel nemovitosti tak vydělal 3.590.000,- Kč. Tato varianta je tedy z hlediska zisku výhodnější a prodávající má celý průběh prodeje pod kontrolou. Uvedené příklady jsou zobecněním mých dosavadních zkušeností a odpovědně mohu říci, že tyto situace nejsou v realitním světě výjimkou a řada prodávajících mi tato slova při mé práci potvrzuje.

Doporučuji tedy vybrat si ještě před začátkem prodeje svého realitního poradce, kterému budete důvěřovat a uvidíte, že Vás prodej Vaší nemovitosti bude bavit.

Přeji všem mnoho úspěchů a šťastných prodejů.

Petr Lachman
Realitní poradce

 

NEZÁVAZNÝ KONTAKTNÍ FORMULÁŘ
Nemovitost: (*)
Neplatný Vstup
Jméno a příjmení: (*)
Neplatný Vstup
Telefon: (*)
Neplatný Vstup
Email: (*)
Neplatný Vstup
Text:
Neplatný Vstup
Antispam (*) Antispam   Refresh
Neplatný Vstup

Reference



Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.Informace.

EU Cookie Directive Module Information